Kennisbank / Blogs
Kolibrie gaat een stap verder
Als specialist op het gebied van payroll staat Kolibrie al (bijna) 30 jaar aan de zijde van de horecaondernemer. Er is het nodige veranderd sinds 1994, één ding is echter hetzelfde gebleven: dankzij de HRM diensten, verloning en payroll ondersteuning van Kolibrie kunnen ondernemers zich puur bezighouden met hun vak, hun gasten en de medewerkers op de vloer.Lees meer
Koppel jouw personeelsplanning eenvoudig aan Kolibrie Online!
Jouw medewerkers zijn betrokken en werken hard om een bijdrage te leveren aan het succes van je onderneming. Als werkgever zorg je voor een correcte loonstrook en salarisbetaling zodat je medewerkers tevreden blijven. De salarisadministratie wil je dan ook snel en goed geregeld hebben. Werk je hiervoor samen met Kolibrie als payrollorganisatie? Dan nemen we niet alleen de salarisadministratie...Lees meer
ZZP’er of schijnzelfstandigheid?
Als ‘eigen baas’ zelf bepalen waar en wanneer je werkt; steeds meer Nederlanders zijn inmiddels werkzaam als zzp’er. In de afgelopen 10 jaar is het aantal zzp’ers in Nederland dan ook verdubbeld. Op basis van de cijfers van CBS telde ons land in 2022 1,8 miljoen zzp’ers. Van deze groep was voor 1,1 miljoen mensen het werk als zzp’er ook daadwerkelijk hun belangrijkste inkomstenbron.Lees meer
Kolibrie, de Beste Werkplek van 2023 en 2024!
Kolibrie is marktleider op het gebied van HRM in de horeca en onderscheidt zich door maximale openheid en eerlijkheid. Naast payroll biedt Kolibrie ook HRM diensten en uitzenden aan. Als sociaal maatschappelijk betrokken werkgever biedt Kolibrie de allerbeste zorg en arbeidsvoorwaarden voor haar medewerkers. Kolibrie heeft het Beste Werkplek Keurmerk van Fan Factory behaald met maar liefst 3...Lees meer
Zo voorkom je (de gevolgen van) schijnzelfstandigheid in de horeca!
Voldoe jij aan de juiste wet- en regelgeving? Steeds meer ondernemers werken met freelancers/ZZP’ers, echter tegen andere arbeidsvoorwaarden. Schijnzelfstandigheid komt steeds vaker voor, meestal zonder dat de ondernemer hiervan op de hoogte is. Werk jij met ZZP’ers of ben je dat van plan? En twijfel je of het wel een échte ZZP’er is volgens de wet? In dit artikel lees je alles over de gevolgen...Lees meer
Vier manieren hoe jij als horecaondernemer ChatGPT kan inzetten!
Er is een grote kans dat jij het al eens ergens voorbij hebt horen komen: ChatGPT. Binnen een paar seconden heb jij antwoord op al jouw vragen. Uren bladeren door boeken of scrollen op het internet is hiermee verleden tijd. Sommige zijn kritisch over het AI-programma, terwijl de ander het juist ziet als uitkomst voor toekomstige uitdagingen en een bron van inspiratie. Eén ding is duidelijk: de...Lees meer
Hoeveel tijd kun je per week besparen met Kolibrie?
Wist je dat een ondernemer gemiddeld bijna 17 uur per maand kwijt is aan het regelen en het bijhouden van een administratie (bron: Basware Benelux). Dat zijn ongeveer 2 hele werkdagen per maand alleen al aan administratie die jij veel beter zou kunnen besteden. Hoe verhoudt zich dat tot geld? Kun je zowel tijd en geld besparen door jouw administratie uit handen te geven? Wij denken van wel!Lees meer
Kolibrie HRM en Strobbo bundelen krachten – optimalisatie van jouw personeelsplanning!
We zijn blij verheugd om jullie te laten weten dat Strobbo en Kolibrie de handen ineengeslagen hebben om een nóg betere en completere dienstverlening aan te bieden. Met jarenlange ervaring en specialisme in de horeca begrijpen we als geen ander hoe fijn het zou zijn om zo min mogelijk tijd kwijt te zijn aan personeelsplanning en -administratie. Met de expertise van Strobbo op het gebied van...Lees meer
Vertrouwenspersoon? Dit is alles wat je moet weten!
Als werkgever zorg je altijd voor een veilige werksfeer. Helaas kun je niet overal een oogje in het zeil houden en kan het dus weleens voorkomen dat medewerkers met een probleem zitten waar ze graag over willen praten. Wanneer er ongewenste omgangsvormen zijn, is het belangrijk dat iemand zijn verhaal kwijt kan. Dit kan bij een vertrouwenspersoon die door Kolibrie is aangesteld. De...Lees meer
Heb jij jouw HACCP op orde? In 4 stappen naar een voedselveilig hygiëneproces!
Allereerst; HACCP wat houdt dit precies in? HACCP staat voor Hazard Analytics Critical Control Points. Het is een controlesysteem waarbij door middel van checklists alle risico’s met betrekking tot voedselveiligheid in kaart worden gebracht (en natuurlijk hoe deze risico’s tot een minimum te beperken). Ben jij gedurende jouw werkdag bezig met de productie, verwerking of distributie van...Lees meer
Dit hoef je niet meer te doen als je jouw salarisadministratie gaat uitbesteden (en deze 4 dingen blijf je wel zelf doen)
Salarisadministratie. Het woord alleen zorgt ervoor dat veel ondernemers de kriebels krijgen. Het bijhouden en verwerken van gewerkte uren, in de gaten houden of er een cao-verhoging moet worden doorgevoerd en het summum van tijdrovend; de loonstaten, premies en het verzenden van de loonaangifte naar de Belastingdienst. Je vraagt je af waarom ze het niet ‘leuker én makkelijker kunnen maken’. Was...Lees meer
2 verschillen tussen uitzenden en payrolling (én twee extra mogelijkheden)
Uitzenden en payrolling wordt nog weleens met elkaar verward. In beide gevallen gaat het toch over het contracteren van medewerkers? Bijná! Want sinds 1 januari 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) ingevoerd. Daardoor is het verschil nog duidelijker geworden dan het al was. Niet alleen de allocatiefunctie bepaalt het verschil. Door de WAB is ook de rechtspositie van de medewerker nog...Lees meer
De Wet Transparante en Voorspelbare Arbeidsvoorwaarden gaat per 1 augustus 2022 in en deze 4 punten moet je weten
Met de komst van de Wet Transparante en Voorspelbare Arbeidsvoorwaarden zet de wetgever een streep door onduidelijkheid. Doe wat je zegt en zeg wat je doet met als doel maximale duidelijkheid vooraf zodat er geen misverstanden ontstaan én om te zorgen dat de uitvoering van de samenwerking nóg beter voorspelbaar is. Duidelijkheid voor beide partijen dus. Het liefste vooraf. Zonder al te ruime...Lees meer
Hoe ziet de toekomst van de theatersector eruit? 3 ontwikkelingen!
De theaterwereld is constant in verandering en ontwikkelt snel. De coronacrisis heeft dit in een stroomversnelling gebracht. Nog nooit eerder moesten theaters zich zo snel aanpassen aan de nieuwe situatie en moesten er op een hoog tempo allerlei nieuwe ontwikkelingen geïmplementeerd worden. Nu de coronacrisis grotendeels achter ons ligt, is het tijd om verder te kijken naar de...Lees meer
Zelfwaardering brengt je werkgeluk
Gelukkige mensen hebben meer energie, ze staan positiever in het leven. Ook zijn ze meer betrokken bij hun werk. Daarnaast hebben ze meer zelfwaardering, waardoor ze meer plezier hebben in hun werk. Zelfwaardering is een mooi, maar ook een lastig concept, bovendien is het moeilijk om het in de praktijk aan te brengen. In deze blog geven wij jou zes happy tips om jezelf te leren waarderen, dit is...Lees meer
Waarom payroll een goed idee is (en wanneer zéker niet)
Wie zoekt op “payroll” of zelfs “payroll en horeca”, maar ook "payroll en poppodia" of "payroll en festivals", ziet snel zoekresultaten. Volop specialisten die voor een aantrekkelijk tarief jouw personeelsadministratie en zelfs juridische zaken uit handen nemen. Vaak met ogenschijnlijk toegankelijke pakketten waar de omrekenfactor direct zichtbaar is. Handig? Wie zoekt op “vliegtickets” of...Lees meer
5 redenen waarom Kolibrie jou gaat helpen bij de opstart van jouw horecaonderneming!
Open jij binnenkort een gloednieuwe horecaonderneming? Super tof! Een beetje spannend is het wel, vooral in de huidige tijd. Wat worden de nieuwe maatregelen? Zou je misschien onverwachts moeten sluiten? Waar haal je goede medewerkers vandaan? Wordt het mooi weer? Zouden er wel toeristen komen? Genoeg om over na te denken dus.Lees meer
De 4 meest voorkomende vooroordelen over payroll
Vraag op straat aan willekeurige mensen waar ze aan denken wanneer je het woord ‘payroll’ noemt. Waarschijnlijk benoemen ze dan weinig zekerheid, slechte arbeidsvoorwaarden, duur voor het bedrijf en een laag salaris voor de werknemers.Lees meer
Zo zorg je ervoor dat personeel bij jou wil werken
Je hebt waarschijnlijk een lastige tijd gehad. Je zaak is tijdens een groot deel van de coronacrisis gesloten geweest en die thuisbezorging van je gerechten bracht toch niet hetzelfde op als je gewend was, zowel qua omzet als qua voldoening. Gelukkig mag je inmiddels alweer even open zijn, al moet de horeca om 0.00 uur ’s nachts sluiten! Wat is het heerlijk om tijdens deze zomer je gasten...Lees meer
Terug op de planken en op naar hybride theaters!
Voor alle theaters en poppodia is de corona periode een zware tijd geweest. Een tijd die veel onzekerheid en onduidelijkheid met zich meebracht. Zo ook voor Posttheater Arnhem. Maar dat betekent niet dat ze bij de pakken neer hebben gezeten, integendeel zelfs! Roel Coppelmans, directeur van Posttheater Arnhem vertelt in dit artikel onder andere over de innovaties die zij hebben doorgevoerd...Lees meer
Kolibrie geeft je medewerkers een gedragsanalyse
Loopt het niet helemaal lekker op de werkvloer van je zaak? Of heb je het gevoel dat je medewerkers meer potentie hebben? Leer dan je medewerkers nog beter kennen. Waarschijnlijk hebben ze handelswijzes of verborgen talenten waar je nog niet van wist. Dit kan het werk beïnvloeden. Maar hoe kom je hierachter? Kolibrie kan jou helpen met een gedragsanalyse van jouw personeel! In deze blog...Lees meer
Zo ga je om met verzuim door corona
Het zijn waarschijnlijk zware tijden voor je. Ook al is je terras nu open, dit brengt lang niet hetzelfde op als gewoonlijk. Mogelijk heb je de pijnlijke keuze moeten maken om je tijdelijke personeel te ontslaan. Als je nu maaltijden bezorgt merk je misschien al dat het soms puzzelen is met je personeel. Je ontvangt weer gasten die je goed wilt bedienen, maar ook moeten je heerlijke maaltijden...Lees meer
6 tips om je terras coronaproof te maken
Het is bijna zover, je terras mag bijna open! Eindelijk, je gasten genieten weer van bitterballen (dat kan ook prima vóór 6 uur) met een fris biertje of een heerlijke lunch terwijl het zonnetje schijnt. Maar het is niet direct zoals vanouds. Er zijn regels waar je aan moet voldoen. Doe je dat niet, dan krijg je een boete. Of erger, je personeel of gasten raken besmet met corona.Lees meer
Weigert een gast een mondkapje te dragen? Zo train je je personeel om daarmee om te gaan!
Omgaan met lastige situaties als jouw terras eindelijk weer open mag.Lees meer
Stappenplan: Zo trek jij (nu) goed horecapersoneel naar je toe!
Vorig jaar heb je waarschijnlijk medewerkers moeten laten gaan, in sommige gevallen hoefde dit gelukkig niet. Maar nu de horeca weer zo goed als volledig open is, komt een moment dat jij (weer) goed personeel nodig hebt. Betrouwbare mensen, met hart voor de zaak. Helaas ben jij niet de enige die dit zoekt. Dus wat kan jij nu doen, om goed personeel naar je toe te trekken?Lees meer
8 tips om je social media kanalen te blijven vullen
Zo blijf je ook online verbonden met je gasten (ookal is je zaak weer geopend)Lees meer
Dit is wat succesvolle horecabedrijven doen om het hoofd boven water te houden
7 kant-en-klare ideeën om de omzet in jouw restaurant of café vandaag nog een boost te geven.Lees meer
Horeca is economie in het klein
Michel Reijnders is eigenaar van Aan de Meule, een horecabedrijf in het Zuid-Limburgse Beek. Hij ervaart corona als vechten tegen verschillende vijanden.Lees meer
Samen de weg zoeken
We hebben rotsvast vertrouwen in ondernemend Nederland en we worden oprecht blij van alle creatieve initiatieven die we voorbij zien komen. Toch hebben ook wij soms tranen in onze ogen en moeten ook wij zoeken naar de juiste weg in deze rare tijd. Lees hier de blog van Susan Blankestijn over haar rol als accountmanager bij Kolibrie in tijden van corona.Lees meer
Ze komen terug!
Beste horecaondernemer, Natuurlijk ben je flink chagrijnig geweest, heb je alles en iedereen verwenst en een heleboel woorden geroepen die ik hier niet zal herhalen. Maar ik hoop dat je je daarna weer herpakt hebt. Dat je de koe bij de hoorns gevat hebt en een plan de campagne hebt gemaakt. Want hoe frustrerend deze corona-crisis ook is: als ondernemer moet je er staan, in beeld zijn, er...Lees meer
Teamspirit, ook nu!
Heftige tijden! En in het midden van deze storm, heb ik één advies. Vergeet jouw medewerkers niet.Lees meer
Kritiek belonen
Geef de medewerker die het meest kritisch is, loonsverhoging. Niet om hem of haar de mond te snoeren of te paaien, maar omdat positieve kritiek je verder brengt als bedrijf en als ondernemer. Kritische medewerkers leggen verbetermogelijkheden bloot. Daar groei je van.Lees meer
Verandering als enige constante
Onze branche verandert voortdurend. Ik neem je even mee. Grenzen verdwijnen en traditionele schotten verplaatsen zich. Branchevervaging, brancheverbreding, blurring. Maakt niet uit hoe je het noemt, maar iedereen heeft ermee te maken. Ook wij, als KHN. Daar kunnen we over klagen en ons radicaal tegen verzetten, maar daar geloof ik niet in. Meebewegen, daar geloof ik wél in. En uitgaan van je...Lees meer
Heb het lef om jezelf kwetsbaar op te stellen
Zet een groep medewerkers bij elkaar en je hebt een team. Toch? Als mensen op één werkvloer staan, gaan ze vanzelf samenwerken. Of niet? En als de leider heel hard roept dat we/ze een goed team zijn, is er vertrouwen en komt het goed. Snap je?Lees meer
On-the-go
Op de Horecava proef je de toekomst. Ik neem je alvast even mee in trends en ontwikkelingen.Lees meer
Concurreren met tijd
Of de Horecava te vergelijken is met een horecabedrijf? Goede vraag. Ja en nee. Natuurlijk: we ontvangen gasten. Gasten die we een prettig verblijf willen bezorgen en waarvan we hopen dat ze geïnspireerd weer naar huis gaan. Gasten uit de volle breedte. Van ervaren café-eigenaar tot hippe start-up. Van tankstationhouder tot hotelier. Van de ondernemer die met de voeten in de klei staat tot de...Lees meer
Vertel hoe gaaf het is!
Je kent het ongetwijfeld. Die ene tafel met dat zure mens. Die pinnige tante waar de rest van het gezelschap zich aan ergert. Jij ook. Weg is jouw glimlach. Jouw werkplezier daalt. En wat vertel je ’s avonds aan jouw vrienden in de kroeg? Inderdaad: jij doet er nog een schepje bovenop. Stop! Hou op! Focus je op de rest van die tafel en vertel nu eens hoe gaaf werken in de horeca echt is.Lees meer
Speciaalbier: doe-het-nu!
Je bent gewaarschuwd: ik kan uren praten over bier. Over de smaak - of beter gezegd: de smaken - van bier en over de brouwerswereld. Over bieren zó bitter dat je tanden gaan klapperen, over warme en koude brouwers of over fervent whiskeyliefhebbers die switchten naar bier. Ik doe ook niets liever dan praten over bier. En toehoorders zijn er meer dan genoeg. Daarmee bedoel ik te zeggen dat veel...Lees meer
Zwemmen doe je samen
What’s going on? De instroom in de horeca is minimaal, de uitstroom lijkt maximaal én de branche groeit. Kijk naar een stad als Rotterdam. In 2018 kwamen er 138 restaurants bij. In Tilburg 42. Met een gemiddelde van zestig zitplaatsen, dus tel maar uit hoeveel extra koks zo’n stad nodig heeft. Hoe graag je ook zou willen: die vind je niet in Nederland.Lees meer
Stamtafel
Belangrijk in ieder horecabedrijf: de stamtafel. Tijdloos en te vinden in vrijwel ieder horeca-interieur. De stamtafel in mijn eerste horecabedrijf staat mij levendig voor de geest. Ik begon er ’s ochtends met een bak koffie en een gezellig gesprek met de werkster. Zij was bijna klaar met de dagelijkse poetswerkzaamheden en voor mij begon een nieuwe horecadag met hopelijk een goed gevulde...Lees meer
Leren à la Netflix
Laat ik met de deur in huis vallen. ‘Leren’ heeft niet altijd een positieve afdronk. Iedereen praat over persoonlijke ontwikkeling, iedereen is voorstander van een leven lang leren, maar niet iedereen staat altijd te trappelen om op cursus te gaan. Geen tijd, geen zin, verkeerde timing: de redenen zijn bekend. Veel mensen hebben daarom een duwtje in de goede richting nodig. En daar helpt...Lees meer
Ze snappen het niet
Ik hoor regelmatig horecaondernemers verzuchten dat de buitenwereld het niet snapt. Maar als ik doorvraag naar die misvattingen, krijg ik meestal een vaag antwoord. De ondernemer in kwestie heeft vaak zelf veel moeite met duidelijk communiceren. Daarom vijf praktische tips om te zorgen dat gasten, medewerkers en de rest van de wereld het beter gaan begrijpen.Lees meer
Meer berichten