Hoe werkt een payrollcontract?
Wat is een payrollcontract nu precies? Bij dit type contract is er een arbeidsovereenkomst tussen een payrollbedrijf en een medewerker. Dit contract komt tot stand uit gemaakte afspraken tussen drie partijen. Het gaat hierbij om de medewerker, de opdrachtgever (het bedrijf waar de medewerker aan het werk gaat) en de juridisch werkgever (het payrollbedrijf). De opdrachtgever werft en selecteert zelf medewerkers. Deze medewerkers worden vervolgens op de loonlijst (payroll) gezet bij het payrollbedrijf. Zij dragen vanaf dat moment de werkgeversverantwoordelijkheid en de bijbehorende risico's, terwijl de opdrachtgever de medewerker op de werkvloer aanstuurt.Het payrollbedrijf leent, als het ware, de medewerkers exclusief uit aan de opdrachtgever. Medewerkers met een payroll contract hebben dezelfde rechten en plichten als medewerkers met een regulier arbeidscontract. Dit is niet het geval bij medewerkers met een uitzendcontract. Het is dus belangrijk om te weten dat payroll niet hetzelfde is als uitzenden.
Wat zijn de regels voor payrollcontracten?
Payrollcontracten moeten sinds de komst van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) aan dezelfde regels voldoen als reguliere contracten. Payrollmedewerkers hebben daardoor evenveel rechten als de andere medewerkers die in dienst zijn bij de opdrachtgever. Dit houdt in dat zij in ieder geval gelijke arbeidsvoorwaarden krijgen. Het payrollbedrijf kan ervoor kiezen de medewerkers aanvullende voorwaarden aan te bieden. Verder is het payrollbedrijf, als juridisch werkgever, verantwoordelijk voor:
- Salarisuitbetaling;
- Premies en loonbelastingen;
- Verstrekken van loonstroken;
- Verzuimbegeleiding;
- Doorbetaling bij ziekte van de medewerker.
Welke rechten en arbeidsvoorwaarden hebben medewerkers met een payrollcontract?
Sinds 1 januari 2020 zijn payrollbedrijven verplicht om medewerkers met een payroll contract dezelfde arbeidsvoorwaarden te geven als medewerkers die direct in dienst zijn bij de opdrachtgever.Dit houdt in dat payrollmedewerkers, net als de rest van het team, recht hebben op dezelfde voorwaarden op het gebied van:
- Salaris;
- Contracturen;
- Vakantiedagen;
- Reiskosten;
- Doorbetaling bij ziekte;
- Afspraken over verlof of vrije dagen;
- 13e maand;
- Aantal tijdelijke contracten voorafgaand aan vast contract.
Wanneer is een vast contract voor een payrollmedewerker van toepassing?
Medewerkers met een payrollcontract hebben, net zoals medewerkers in directe dienst bij een bedrijf, recht op contractverlengingen en uiteindelijk (indien gewenst) een vast contract. Hierin verschilt een payrollcontract van een uitzendcontract, waarbij een vaste aanstelling niet mogelijk is. Na drie tijdelijke payrollcontractverlengingen, of na 3 jaar dienstverband, ben je als werkgever verplicht een vast contract aan te bieden. Het is niet toegestaan om tijdelijke contracten aan te blijven bieden onder een payrollconstructie.Een voorbeeld hiervan: een medewerker heeft drie keer een payroll contract gehad voor bepaalde tijd. De opdrachtgever is tevreden over de medewerker en wil de medewerker graag in dienst houden. Het payrollbedrijf biedt dan een payrollcontract aan voor onbepaalde tijd.
Wat gebeurt er met payrollmedewerkers op het moment dat de opdrachtgever geen werk meer heeft?
Als de opdrachtgever geen werk meer heeft voor een medewerker met een payrollcontract, dan is het payrollbedrijf verplicht om ander werk aan te bieden. Het kan ook zijn dat het payrollbedrijf onder bepaalde omstandigheden een ontslag en de bijbehorende vergoedingen regelt. Het kan in ieder geval niet zo zijn dat een medewerker opeens geen inkomen meer heeft.
Wat is het verschil tussen een payrollcontract en reguliere contracten?
Contractueel zijn er weinig verschillen tussen payroll en reguliere contracten. Dit zit vooral in wie de juridische werkgever is. Hebben medewerkers een payroll contract, dan werken ze technisch gezien voor het payrollbedrijf, maar in de praktijk staan ze op de werkvloer bij een opdrachtgever van wie ze dagelijkse aansturing krijgen. De betreffende opdrachtgever werft en selecteert de medewerkers zelf. De payrollmedewerkers hebben ook exact dezelfde arbeidsvoorwaarden dan de medewerkers die direct in dienst zijn. Payroll is dus zeker niet te verwarren met uitzenden. Een medewerker kan een payrollcontract hebben bij meerdere bedrijven. Het einde van een payrollcontract verloopt ook op dezelfde manier. Een medewerker kan uit dienst gaan, een contractverlenging of een nieuw contract aangeboden krijgen.
Het is voor de medewerker altijd mogelijk om een payroll contract op te zeggen. Hierbij dient wel rekening gehouden te worden met de verplichte opzegtermijn. Deze opzegtermijn staat gespecificeerd in de cao waar het bedrijf onder valt. Indien de opzegtermijn afwijkt van de cao, wordt deze vastgelegd in de arbeidsovereenkomst.
Wat is het verschil tussen een payrollcontract en een uitzendcontract?
Een payroll contract verschilt van een uitzendcontract. Deze twee worden echter regelmatig ten onrechte door elkaar gehaald. Hoewel opdrachtgevers in het geval van beide contracten de werkgeversrisico's hebben uitbesteed, is de invulling van het contract volledig anders.Wat zijn de verschillen?
- Bij uitzenden wordt de werving en selectie gedaan door het uitzendbureau. Bij payroll doet de ondernemer dit zelf.
- Uitzendkrachten mogen maximaal 4 jaar op flexibele basis ingezet worden. Payrollkrachten mogen dat maximaal 3 jaar en hebben daarna recht op een vaste aanstelling, in tegenstelling tot uitzendkrachten. Het fasensysteem dat (i.p.v. de wettelijke ketenregeling) geldt bij de cao voor uitzendkrachten (NBBU cao) is niet van toepassing op payrollkrachten.
- De ‘Cao voor Uitzendkrachten’ is van toepassing op uitzendkrachten. Payrollkrachten werken volgens de cao die geldt voor de opdrachtgever.
- Payrollkrachten werken exclusief voor jouw bedrijf. Uitzendkrachten zijn vrij om op basis van 1 contract voor verschillende bedrijven tegelijkertijd te werken.
Wat zijn de nadelen van een payrollcontract voor medewerkers?
Er zijn eigenlijk geen specifieke nadelen van een payroll contract voor medewerkers. Sinds een aantal jaar zijn er verschillende wetswijzigingen doorgevoerd waardoor payrollmedewerkers nóg beter beschermd zijn. Hierdoor hebben ze dezelfde rechten en arbeidsvoorwaarden als medewerkers die direct in dienst zijn van een bedrijf. Via het payrollbedrijf krijgen payrollmedewerkers vaak zelfs aanvullende secundaire arbeidsvoorwaarden, je kunt hierbij denken aan: korting op de zorgverzekering, deelname aan loyaliteitsprogramma's met kortingen op allerlei producten en activiteiten, gratis trainingen & cursussen. Het is voor een payrollkracht wel belangrijk om precies te weten wat de rolverdeling is tussen de opdrachtgever (leiding en toezicht) en het payrollbedrijf (juridisch werkgever).
Waarom kiezen werkgevers om te werken met payrollcontracten?
Werkgevers kiezen voor een payrollbedrijf vanwege de kennis op het gebied van wet- en regelgeving, het gemak, de ontzorging, flexibiliteit en tijdsbesparing. Een ondernemer krijgt meer tijd en ruimte om daadwerkelijk bezig te zijn met wat hij zo graag doet: de onderneming runnen. Bovendien neemt het payrollbedrijf het juridisch werkgeverschap en de bijbehorende risico's over. Door het inzetten van payroll contracten lopen werkgevers minder risico terwijl ze hun medewerkers dagelijks aansturen op de werkvloer, op de manier die zij prettig vinden. Download hier de checklist met een overzicht van de verschillen tussen een payrollcontract, uitzendcontract en contract in eigen beheer!