Sinds november 2023 verzorgt Kolibrie de payroll voor de student market strikers van Red Bull Nederland. Ondanks dat de samenwerking nog relatief jong is, is het enthousiasme van beide kanten groot. Op bezoek in het Amsterdamse hoofdkantoor, een plek die ambitie en creativiteit ademt en waar je direct energie van krijgt, kijken we gezamenlijk terug op de opstart en het eerste jaar samenwerking.
Wat ze bij Red Bull dagelijks doen is vleugels geven aan mensen en ideeën. Dankzij nauwe samenwerkingen helpen ze die vervolgens groeien en bloeien om zo de meest bijzondere dingen te doen. De marketing heeft Red Bull méér dan voor elkaar, mede dankzij een team van studenten, hun eigen jonge talent. Voor hen willen ze een goede werkgever zijn, door ze op een zeer professionele manier te behandelen en flexibele dienstverbanden te verzorgen. Het administratieve gedeelte hiervan moet absoluut goed geregeld zijn. Red Bull was al bekend met de werkwijze en voordelen van payroll en hebben zodoende bewust de keuze gemaakt met Kolibrie te gaan werken eind 2023.
Eén van de hoofdredenen dat voor Kolibrie is gekozen, is omdat ze al gauw door hadden dat de gelijkenissen onderling duidelijk waren. Een bedrijf met heldere normen en waarden, waar veel vrijheid is maar wat ook een groot verantwoordelijkheidsgevoel vraagt. Er werken bij Red Bull veel jonge, ondernemende mensen die van aanpakken houden. Kolibrie past de werkwijze toe die Red Bull graag wil zien, waarbij professionaliteit, gemak en simpelweg een uitstekende dienstverlening voorop staan. “Als wij de studenten niet horen, dan gaat het goed” geven Jaap van Vliet en Carmen Visser aan, die beiden als field marketing managers het eerste aanspreekpunt zijn voor de verschillende studenten teams.
In het begin was de samenwerking even zoeken en ondanks dat er ook wel wat grotere uitdagingen waren, was alles snel op de rit. Goed voor elkaar, zeker gezien de bedrijfsgrootte van Red Bull, wat voor Kolibrie ook een zeer waardevol en leerzaam traject is geweest. Inmiddels zijn de meest voorkomende situaties al vaak genoeg voorbij gekomen om ze makkelijk te tackelen. “Als er dan toch nog iets niet helemaal naar wens verloopt, dan is het altijd snel en super klantgericht opgelost”, aldus Kim Verwijmeren, die de rol van HR business partner bij Red Bull vervult. Voortaan kunnen de studenten zelfs direct met hun vragen bij Kolibrie terecht, dat scheelt heel veel schakelen en verloopt bovendien naar volle tevredenheid.
Het goede en persoonlijk contact met ad hoc reageren vindt Amy Arisse, die als Brand Manager één van de vaste contactpersonen voor Kolibrie is, een groot voordeel. Ook merkt ze dat iedereen bij Kolibrie intern goed op de hoogte is van Red Bull en specifieke situaties, wanneer deze zich voordoen, en dat er vooral actief gezocht wordt naar de juiste oplossing. Daarnaast is ‘aan de voorkant’ alles duidelijk en goed geregeld. Dat is uiteindelijk vooral waar het om draait: dat op tijd het juiste salaris op ieders rekening staat. Het Kolibrie Benefits Platform en een tool zoals een maatwerk handboek voor medewerkers zijn dan mooie extra’s.
Begin niet voordat het staat, is Amy haar advies. Doe geen aannames, maar zorg dat je van beide kanten op de hoogte bent van wensen en eisen, bespreek elk detail en zorg dat alles op voorhand helder is. En testen is key, dus neem hier de tijd voor. Puntje bij paaltje heeft het namelijk altijd toch meer om handen dan dat je initieel denkt, of het nu gaat om een groot internationaal merk, of een MKB’er. Alle extra’s zijn leuk, maar in de basis moet alles gewoon kloppen. Dat zit bij Kolibrie gelukkig helemaal goed, besluit Amy.
Wie kent deze bekende slogan niet? Dietrich Mateschitz richtte, geïnspireerd door de functionele drankjes uit het Verre Oosten, halverwege de jaren '80 Red Bull op. Hij ontwikkelde niet alleen een nieuw product, maar lanceerde ook een uniek marketingconcept. Bovendien Op 1 april 1987 werd daarnaast bij de presentatie van Red Bull Energy Drink in Oostenrijk een compleet nieuwe productcategorie geboren: de energiedranken.